En lista tagen av Elin

När fick du reda på att du var gravid? 23 januari 2011. Då var jag i v.6+6.
Var bebisen planerad? Hon blev skapt lite tidigare än tänkt. 
Mådde du illa mycket? De första 4 månaderna mådde jag konstant illa å hade ingen matlust, men kräktes aldrig.
Hur blev ditt hår? Det lossnade mindre hår under graviditeten.
Hade du mycket halsbränna? Konstant!!! Drack samarin och åt novaluzid dagligen.

Grät du för ingenting? Ja, särskillt i början.

Var du känslig? Väldigt känslig de första 4-5 månaderna. Blev arg å grät för ingenting.
Vad gillade du för mat? I början av graviditeten åt jag bara tomater, granat äpplen, jordgubbar och lättsaltade potatis chips. Sen blev det stekta mackor med stekt ägg, ost å salladsblad till lunch varja dag. Sen de sista månaderna var jag tokig i knäckebröd med ingenting på.
När kände du bebisens första sparkar? I slutet på vecka 15 har jag för mig att det var. :) Jag minns att vi skulle sova på hotell min man å jag den natten iaf.

Var du ofta orolig? Nej, det kan jag inte påstå.
När började du läcka bröstmjölk? Om jag tröck så kom det ut lite, men började inte läka föränn hon var född.
Samlade du på dig gravidtidningar & böcker? Nix.. köpte inte en ända, men jag läste lite i en tidning en gång.
Sparkade bebisen mycket? Ja, det tyckte jag.
Fick du bristningar? Några stycken på vänster höft å några tunna på rumpan å låren.
Blödde du någongång? Nä, int nå... 
Levde du på som vanligt? Sista tiden var jag mest bara lugn å vilade. Men annars levde jag som vanligt.

Hur gammal var du när du blev gravid? 21 år.
Hur tog dina föräldrar det? Dom blev jätte glada.. Dubbel-mormor å dubbel-morfar är de nu. ^^
Hur tog din partner det? Han sa inte mycket.. men efter att ha smält nyheten några timmar blev han jätte glad, skrattade och höll om mig. :)

Vart bodde du/ni? I vår lägenhet i Seosan i Syd Korea.
Hur ofta gick du till mvc? På de vanliga besöken som alla går på och några besök på aurora å några extra ultraljud.
Hur många ultraljud gjorde du? Fem stycken. V.13, 16, 21, 30+4 och 41.  

Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Det skulle gå fort och inte göra så ont :)

Hur började din förlossning? Värkar i magen å ryggen som med tiden blev värre och värre, sen stack dom hål på hinnan så vattnet gick... Efter det blev det ännu värre värkar å efter några timmar kom hon ut med hjälp av sugklocka och en man som tröck mig på magen. 
Hur många timmar tog din förlossning? Från första värken tills hon var ute tog det lite över 13 timmar.
Födde du vaginalt eller med kejsarsnitt? Vaginalt med hjälp av sugklocka.
Hur mycket var du öppen när du kom in? 6 cm har jag för mig det var.
Vilken smärtlindring tog du? Jag höll mig till lustgasen.. Den var toppen! :)
Hur lång tid tog det att krysta ut bebisen? Inte en aning. Tid tog det iaf... Minst 1 timma med krystvärkar.
Blev det komplikationer? Ja, hennes hjärta slutade nästan slå så det blev lite dramatiskt på slutet. Läkare skrek å tjoade.. En doktor stod å tröck mig på magen, en annan drog med en sugklocka, en tredje stod å tänjde på hålan, en fjärde kom med sömnmedel å tänkte söva mig för att göra kejsarsnitt å två till som var redo ifall något skulle hända.. När sömnmedel-kvinnan kom bad jag henne vänta å låta mig försöka lite till (jag ville verkligen inte göra kejsarsnitt)... Jag tog i så hårt jag bara kunde, nästan så att jag kräktes, å då kom hon ut! :=) Med navelsträngen lindad tre varv runt kroppen. Ett runt halsen, ett runt armen å ett runt axeln. 
Fick du sy? Ja, tre stygn ner mot rumpan, två i självaste hålan å typ hela klitoris.
Vad tyckte du var jobbigast? Att det gjorde så himla ont.
Var du rädd för något? Att jag skulle råka bajsa, kräkas eller gå sönder jätte mycket.

Skrek du? Nej, jag ojjade mig å sa jösses ganska mycket å försökte skämta bort smärtan. Å så typ grymtade jag på slutet när jag tog i som mest...
Hur många var inne i förlossningsrummet? 6 stycken sjukhusfolk tror jag det var, å så min kära storasyster Carro var också med ist för min älskade make.

Hade du någon nära med dig? Pappa Olle skjutsade mig å var med nån timme. Min syster Carro var med hela tiden och nån timme till efter att hon kommit.
Hur var vikt och längd? 3436 gram och 50 cm lång.
Ögonfärg: Gråblå.
Hårfärg: Mörkbrun, nästan svart.
Ammade du? Japp, utan problem från första suget. :D

Ammar du nu? Ja det gör jag.
Hur gammal är bebisen nu? Hon är 13 dagar idag.
Vad tyckte du om förlossningen? Obeskrivlig känsla... Det häftigaste å mest fantastiska, men samtidigt en av de mest traumatiska upplevelserna jag varit med om!

Planerar ni ett till? Ja, klart hon ska ha ett syskon eller två. Men det tar nog ett tag innan dess..
När kommer andra barnet? Om två år kanske..
Hur är ert förhållande Vi är två lyckliga föräldrar som älskar varandra och vår lilla tösafia. <3

Vilken vecka födde du i? Vecka 41+3.

 

Elins blogg: http://assessment.blogg.se/



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Cilla

Att vänta en glädje är också en glädje.

RSS 2.0