Shinbi, 1 år och 8 månader

Vår tösabit är nu 79cm lång och väger 10kg. :)
Hon har blitt så stor. Å utvecklas så fort nu. I april sa hon bara några ord, å nu helt plötsligt har hon börjat skapa meningar! Helt otroligt!!! Haha. I förrgår kväll ville hon titta på tv när hon skulle lägga sig. Då sa jag att tvn måste också sova, annars orkar den inte visa barnprogram imorgon. Då svarade hon: "Bye bye, ses imorgon." Å vinkade in i tv-rummet då vi gick. :D hur go kan man vara!!?? Haha.
Å hon säger andra meningar med. Som typ: "mamma sitter där", "Shinbi äta mat", "katten sover", "åh, myyys" när hon myser med filt i soffan å "blomma vatten, tack tack" (så säger hon när hon vill vattna blommor). Å hon säger en massa mer. Typ, "dockan byta blöja", å meningar på koreanska också. :) hon säger "åh, va kallt", på koreanska då hon tar på något kallt, "pappa/mamma, kan jag få ******** tack" säger hon då hon vill ha något, oftast något ät- eller drickbart. "det är Shinbis/mammas/pappas" säger hon då hon håller i något som är någons sak eller bara för att tala om vem som äger det jag/eller någon annan håller i. :)
Ja, hon säger så mycket att jag skulle kunna skriva säkert en hel meter till. Haha.
 
"Åh va kallt" på koreanska = ah, chu / ah, chu-wo-yo.
"Pappa/mamma, kan jag få (mjölk) tack" = appa/omma, (u-yu) ju-sae-yo.
"Det är Shinbis/mammas/pappas" = Shinbi-gåth, omma-gåth, appa-gåth. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Cilla

Att vänta en glädje är också en glädje.

RSS 2.0