When I turned nine

Denna film såg jag i förmiddags.. Den var verkligen jätte bra och jag tror aldrig jag gråtit så mycket.
Yeo-min är en mogen och tankspridd 9 årig pojke som har för många saker att ta hand om.
För det första så jobbar han som glassförsäljare efter skolan för att spara tillräckligt med pengar så att han ska kunna köpa ett par solglasögon till sin mor som skadade sitt ena öga och blivit blind när hon arbetade på en fabrik. 
För det andra måste han skydda sina vänner från traktens olika mobbare, och han måste även dela sin skollunch med sin ena kompis som lever ensam med sin syster.
Det tredje, när en vacker stads flicka med namnet Woo-rim flyttar in i han by, så blit han förälskad och alla hans känslor skapar en stor förvirring i hans liv.

En stilsäker och hjärtegripande film med en grupp av barnskådisar som agerar som om allt vore på riktigt och inga kameror var närvarande. When I turned nine är ytterligare en film om och kring det diktatoriska koreanska skolsystemet, men trots realistiskt, obehagligt våld från lärare och familjer så ligger det en varm kärlekshistoria där i botten och lättar upp. Se den!
Produktions år: 2004


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Cilla

Att vänta en glädje är också en glädje.

RSS 2.0